lördag 22 november 2014

Funderat, mätt och funderat lite till...

Första uppgiften i Stickameras uppifrån och ner KAL var att fundera över garnval, ta mått och göra en skiss på den tänkta modellen.
Jag har velat lite fram och tillbaka angående garnvalet. Nu tror jag att jag har bestämt mig iallafall. Svart alpacka blir det. Jag har funderat länge på att göra en nättare svart kofta. Det kanske är dax nu då! Garnet fanns i förrådet sedan tidigare, tror nog att det kommer att räcka, annars får det väl bli en rand eller två någonstans.
Modellen ja, lika veligt där, om inte ännu veligare! En av de allra första koftorna som jag stickade var en "swagger" eller lång a-linjeformad kofta. Den var slätstickad i mellangrått tretrådigt ullgarn med kilar i ljusare grått runt om. Jag tycker fortfarande jättemycket om den, och använder den mycket.
Så att få till något liknande i  tunnare garn, lite kortare och lite nättare var en idé.
En annan kofta som jag använde väldigt mycket var kort, ganska tajt. Upptill slätstickad och under bysten och ner en slags ribbstickning med tre maskor mosstickning och tre maskor slätstickning.
En kombination av två favorittröjor, det borde väl bli bra!

I morgon ska jag göra något annat kul. Goaste lekkamraten Britt, med bloggen Värekulla slöjd har bjudit in till slöjdgille. Ska bli så roligt att få ägna hela dagen åt garn, ull, stickning och mysigt umgänge. Jag hoppas få prova på tvåändsstickning. Jag har inte lyckats att komma längre än till uppläggningen vid mina tidigare försök.
Resten av kvällen kommer att ägnas åt att fundera på vad som ska packas med. Må-gott-pyssel av stora mått!



1 kommentar:

  1. Blir roligt att följa ditt projekt, jag kommer också delta i Dödergöks KAL och jag har också valt Alpaka garn till den. Ha en fin kväll

    SvaraRadera